Jako przedszkole od zawsze byliśmy otwarci na nurty, które dawały nam wiedzę jak pracować z dzieckiem, aby budować jego samodzielność, zainteresowanie światem, wytrwałość, umiejętność odnajdowania się w grupie. Temu służą standardy jakości pracy, praca metodą projektów wg koncepcji Lilian Katz, poglądy Jaspera Juula i Alfiego Kohna. Plan Daltoński to kolejny krok na nasze drodze. Jego założenia rozwijane od początku XX wieku opierają się na 4 filarach: samodzielność, odpowiedzialność/swoboda, współpraca, refleksja.
Samodzielność: to możliwość samodzielnego działania, rozwiązywania problemów, wykonywania zadań. Dziecko, któremu damy szansę na stosowną dla jego wieku samodzielność, buduje wiarę w swoje możliwości, na poczucie sprawstwa, poczucie własnej wartości.
Współpraca: dzieci uczą się współżycia w grupie, wzajemnego szacunku oraz pracy zespołowej. Zdobywają umiejętność współpracy z innymi, wspólnego osiągania celów. Dzieci uczą się rozmawiać i planować wspólne działania.
Odpowiedzialność: to umiejętność rozpoznania swoich potrzeb oraz umiejętność ich zaspokojenia, dbanie o swoje zdrowie, bezpieczeństwo relacje z innymi. To gotowość do ponoszenia konsekwencji za własne działania. Odpowiedzialność to umiejętność radzenia sobie z własnymi emocjami.
Refleksja: to umiejętność zastanawiania się i rozmawiania o różnych wydarzeniach, przeżyciach. Dziecko uczy się oceniać swoje działania, wyciągnąć wnioski do realizacji innych zadań, pozyskiwać wiedzę na temat tego co już umie a co musi jeszcze potrenować.
Uważamy, że filary Planu Daltońskiego odpowiadają na potrzeby współczesnej, profesjonalnej edukacji, której zadaniem jest przygotowanie dziecka do życia i funkcjonowania w świecie, bo świat nie dopasuje się do dziecka. Dlatego tak ważne jest przygotowanie dziecka do życia
w świecie. Istotnym zadaniem dorosłych otaczających dziecko jest wyposażenia go w wiedzę
i umiejętności praktyczne oraz społeczne.